3. Artrose

Wat is artrose

Artrose is een aandoening (vorm van reuma) waarbij het gehele gewricht betrokken is. Het kraakbeen in het gewricht gaat in kwaliteit achteruit. Het wordt dunner, zachter en brokkelig. Daarnaast ontstaan er veranderingen in het bot, direct onder het kraakbeen. Er ontstaan zichtbare en voelbare knobbels aan de rand van je gewicht. Vaak raakt het gewricht ook (licht) ontstoken. Door veranderingen aan de zenuwen in het gewricht kan je ook pijn krijgen. Naast pijn kun je meer (start) stijfheid en moeite met het bewegen van het gewricht ervaren. Daarnaast komt het regelmatig voor dat spieren rondom het gewricht verzwakken en raken de pezen om het gewricht geïrriteerd.

Hoe ontstaat artrose

Ondanks veel onderzoek is onbekend wat de oorzaak van artrose is. Wel staat vast dat er verschillende factoren zijn die invloed hebben op het krijgen van artrose zoals erfelijkheid, geslacht en overgewicht.

Erfelijke aanleg

Erfelijke aanleg speelt soms een rol bij het ontstaan van artrose. In de ene familie komt artrose meer voor dan in de andere familie. Als erfelijke aanleg meespeelt, krijg je relatief vaker artrose op jongere leeftijd en in meerdere gewrichten.

Geslacht

Artrose komt 2 tot 3 keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Factoren die de kans op artrose vergroten

• Leeftijd: Artrose komt meer voor op hogere leeftijd maar kan ook voorkomen bij jongere mensen
  • Overgewicht: Door een te hoog lichaamsgewicht worden je gewrichten extra belast en kunnen zij meer pijn doen. Ook maakt vetweefsel stoffen aan, die de ontsteking en de pijn verergeren. Mogelijk zorgen die stofjes ook voor een versnelling van de afbraak van het kraakbeen.
  • Blessures: Je hebt meer kans op artrose na een vroeger opgelopen blessure of beschadiging in of rond een gewricht
  • Te zwaar sporten: Sporten die je gewrichten sterk belasten zoals intensieve bal-, of vechtsport, wintersport of krachtsporten.
  • Zware belasting: Langdurig zwaar lichamelijk werk
  • Ontstekingsreuma: Een gewrichtsontsteking die veroorzaakt wordt door vormen van ontstekingsreuma zoals reumatoïde artritis (RA)
  • Een aangeboren afwijking van je gewricht: bijvoorbeeld heupdysplasie

Fysiotherapie bij Artrose

Als je artrose hebt doet bewegen vaak pijn en gaat het lastiger. Maar het is juist goed om toch in beweging te blijven. Daarmee voorkom je dat je spieren verslappen en pezen, gewrichtsbanden en het gewrichtskapsel overbelast raken wat weer tot meer pijn of beperkingen leidt. Binnen fysiotherapie ‘De Hampoort’ geven we je hierin advies en begeleiding. Bijvoorbeeld door middel van het bevorderen van de gewrichtsmobiliteit, spierkracht en conditie.

Voor verdere info zie: www.reumanederland.nl

Meer weten?

Zou u graag meer informatie ontvangen over het laten behandelen, verminderen en voorkomen van uw lichamelijke klachten? Neem dan nu geheel vrijblijvend contact met ons op.

Stel uw vraag
Heeft u een vraag?
Hoi 👋

Heeft u een vraag? Stel hem via WhatsApp. We streven er naar om binnen 2 uur te reageren op uw bericht.

Mocht er een dringende vraag zijn dan kunt u ons tijdens werktijden ook bellen: 📞0486-471931