• Bij artrose verandert het kraakbeen in een gewricht.
  • Klachten zijn pijn en stijfheid in het gewricht, vooral bij het opstaan.
  • Artrose ontstaat meestal in de heup, knie of duim.
  • Bewegen helpt tegen de pijn.
  • Pijnstillers kunnen klachten verminderen

Slijtage

Bij artrose denken veel mensen aan slijtage van de gewrichten. Dat is niet helemaal juist. Uw gewricht is niet versleten, maar er is wel iets in veranderd. Een gewricht verbindt twee botten met elkaar. Op de uiteinden van die botten zit een laagje kraakbeen. Dat kraakbeen is heel glad, zodat de gewrichten gemakkelijk kunnen buigen, draaien of strekken. Bij artrose is het kraakbeen dunner geworden. De oppervlakte is niet meer zo glad, maar onregelmatig. Daardoor bewegen de gewrichten minder gemakkelijk.

Wat zijn de verschijnselen van artrose?

Bij artrose kunt u last hebben van pijn en stijfheid in het gewricht.
Artrose komt vooral voor in:

• de heupen
  • de knieën
  • onderaan de duim
  • aan de eindkootjes van de vingers

Meestal blijft artrose beperkt tot een of enkele gewrichten.
De klachten zijn het ergst wanneer u na een tijdje liggen of zitten weer in beweging komt. Veel mensen met artrose hebben vooral ‘s ochtends klachten, de eerste 10 minuten na het opstaan. Na een tijdje bewegen vermindert de pijn en stijfheid in uw gewrichten.

De pijn kan in perioden ‘opvlammen’, met meer stijfheid (niet goed kunnen bewegen, buigen of strekken), lichte zwelling en warm aanvoelen van het gewricht. Dit zijn verschijnselen van een ontsteking door irritatie van het gewricht.

Hoe ontstaat artrose?

Hoe artrose ontstaat, is niet precies bekend. Duidelijk is wel dat het vaker voorkomt:

• bij mensen vanaf 45 jaar
  • bij vrouwen
  • bij mensen met overgewicht
  • in beroepen waarbij de gewrichten sterk worden belast
  • als artrose veel in de familie voorkomt

Soms ontstaat artrose na beschadiging van een gewricht door een ongeval.

Hoe wordt artrose aangetoond?

De huisarts kan artrose meestal aan uw klachten herkennen. De huisarts vraagt naar uw klachten en onderzoekt het gewricht.

Röntgenfoto’s zijn niet nodig om artrose vast te stellen. Artrose is namelijk niet altijd te zien op een foto. En andersom is op een foto soms artrose te zien, terwijl iemand geen klachten heeft. Daarom wordt meestal geen röntgenfoto gemaakt om artrose vast te stellen.

De ernst van de pijn heeft vooral te maken met veranderingen in het gewricht (zoals ontsteking van het slijmvlies van het gewricht) die op een foto niet te zien zijn.

Fysiotherapie geeft adviezen bij artrose

Beweging is belangrijk om de klachten te verminderen. Bewegen voorkomt ook dat klachten terugkomen of verergeren. Geoefende spieren geven het gewricht stevigheid, waardoor het meer kan verdragen en minder pijn doet. Maar overdrijf het oefenen niet; voorkom dat u uw gewrichten overbelast.

Wanneer u veel pijn heeft, kunt u het gewricht een tijdje rust geven. Zorg er dan wel voor dat u het gevoelige gewricht regelmatig beweegt. Koude of warme kompressen kunnen wat verlichting geven. Zodra het iets beter gaat, moet u proberen uw dagelijkse bezigheden weer op te pakken.

Nog enkele fysiotherapie adviezen zijn:

• Gebruik een wandelstok als u klachten heeft door artrose van de heup of knie.
  • Bij overgewicht is het belangrijk om af te vallen. Overgewicht belast uw gewrichten extra.
  • Soms is het nodig om een andere hobby of beroep te kiezen om het pijnlijke gewricht te ontlasten.

Medicijnen bij artrose

Als u door de pijn niet goed kunt bewegen, kunt u een NSAID-gel op het gewricht smeren of paracetamolgebruiken om de pijn te verminderen. Met minder pijn lukt het vaak beter om te bewegen en oefeningen te doen.

Bewegen en oefenen bij artrose

Het is belangrijk dat u een halfuur per dag actief beweegt bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of zwemmen. Met deze sporten belast u uw gewrichten namelijk regelmatig (en niet plotseling).

U kunt ook zelf op internet een persoonlijk beweegprogramma maken. Hierbij kiest u een activiteit (zoals fietsen of lopen), die u elke week iets langer gaat doen.

Oefeningen kunnen de klachten verminderen. Ze kunnen de spieren rond het gewricht sterker maken. Het is belangrijk dat u de oefeningen regelmatig blijft doen om te voorkomen of uit te stellen dat de klachten terugkomen of verergeren.

De fysiotherapeut legt uit welke oefeningen u kunt doen en hoe u ze moet doen. Zij kunnen het ook voordoen.

Daarna kunt u de oefeningen thuis zelfstandig blijven doen of onder begeleiding.

Hoe gaat het verder met artrose?

Hoe artrose verloopt verschilt per persoon.

De klachten kunnen vanzelf overgaan en wegblijven. Zelfs hardnekkige klachten kunnen soms na enkele weken nog verminderen. Meestal zijn de klachten wisselend. Perioden waarin de klachten verergeren en perioden waarin u minder klachten heeft, wisselen elkaar af.

Als het kraakbeen eenmaal is veranderd, is dat meestal blijvend.

Bij ernstige artrose komt het voor dat het gewricht na verloop van tijd minder goed werkt. U kunt er dan minder goed mee bewegen.

Neem contact op met uw huisarts als de klachten door artrose lang aanhouden of verergeren. Een gewrichtsinjectie met een ontstekingsremmer kan dan soms helpen. Een operatie is zelden nodig. Dit wordt pas overwogen als u het gewricht nog maar moeilijk kunt bewegen of wanneer u 's nachts veel pijn blijft houden. De huisarts bespreekt dit met u en kan u dan naar een orthopedisch chirurg verwijzen. Deze onderzoekt het gewricht en maakt een foto om te kijken wat de mogelijkheden zijn. De chirurg bespreekt met u welke behandeling mogelijk is en wat de voor- en nadelen zijn van een operatie. Soms is het bijvoorbeeld mogelijk om met een operatie stukjes aangegroeid bot te verwijderen of het gewricht te vervangen door een kunstgewricht.

Regelhulp.nl biedt u informatie over zorg regelen, mantelzorg en hulp in het dagelijks leven. Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid.