Pijn aan de elleboog kent veel mogelijke oorzaken.

Pijn aan de elleboog kent veel mogelijke oorzaken. Je elleboog is een gewricht dat wordt gevormd waar drie botten samenkomen: je opperarmbeen (humerus), de ellepijp (ulna) en het spaakbeen (radius). Elk bot heeft aan het uiteinde kraakbeen, waardoor ze tegen elkaar schuiven en schokken opvangen. Ze worden op hun plaats gehouden met taaie weefsels die ligamenten worden genoemd. En je pezen verbinden je botten met spieren zodat je je arm op verschillende manieren kunt bewegen. Als er iets met een van deze delen gebeurt, om nog maar te zwijgen van de zenuwen en bloedvaten om hen heen, kan dit pijn aan de elleboog veroorzaken. Pijn aan de elleboog kan zich voordoen aan de binnenkant of buitenkant van de elleboog. Je kan pijn hebben in rust of bij strekken en buigen, of juist bij tillen, of na het slapen of een val. Een pijnlijke elleboog kan stekend of zeurend zijn, steeds aanwezig of met tussenpozen, acuut optreden of langzaamaan en meer chronisch van aard zijn.

Oorzaken van pijn aan elleboog

Pijn aan de elleboog of elleboogpijn wordt vaak veroorzaakt door overbelasting. Veel sporten, hobby’s en (betaalde) werkzaamheden vereisen repetitieve hand-, pols- of armbewegingen. Pijn aan de elleboog kan zo nu en dan het gevolg zijn van artrose, maar over het algemeen is het ellebooggewricht veel minder vatbaar voor verandering van het kraakbeen en scheurtjes dan veel andere gewrichten. Veelvoorkomende oorzaken van pijn aan de elleboog zijn:

• gebroken arm
  • bursitis (gewrichtsontsteking)
  • ontwrichte elleboog
  • golferselleboog
  • artrose
  • osteochondritis dissecans (een zeldzame aandoening aan het kraakbeen en het ondergelegen gewricht)
  • reumatoïde artritis
  • verstuikingen en verrekkingen