Knieklachten

Heeft u kniepijn? Bijvoorbeeld tijdens het wandelen of traplopen, na het hardlopen, tijdens het voetballen of bij het strekken of buigen van de knie. Dit zijn veelvoorkomende knieklachten. Knieklachten kunnen op vele verschillende locaties voorkomen; in de knieholte, aan de binnen of buitenzijde, boven of onder de knieschijf. Wees alert en loop niet te lang door met de klachten en laat het beoordelen door een professional van Fysiotherapie de Hampoort.

Symptomen

Symptomen van knieklachten zijn vaak pijn aan de knie met één of meerdere symptomen:

• Pijn aan de binnenkant, buitenkant, bovenkant of onderkant van de knie
  • Pijn in de knieschijf of knieholte
  • Vocht in de knie (dikke of opgezwollen knie)
  • Stijve knie
  • Bewegen is pijnlijk, denk aan het buigen of strekken van de knie

Oorzaak

Knieklachten kunnen worden veroorzaakt door overbelasting, een klap of val. De pijn kan acuut ontstaan of zich ontwikkelen over een langdurige periode.

Er kan een blessure ontstaan aan de banden, pezen, spieren, menisci, slijmbeurs en het kraakbeen.

Ook (geleidelijke) veroudering zorgt ervoor dat de knie kan gaan slijten, dit heet artrose. Het kraakbeenweefsel rondom de knie wordt dan dunner, dit kan ook een opgezwollen knie veroorzaken. Middels echografisch onderzoek kan vaak goed gekeken worden welke structuur is aan gedaan en in welke mate. Aan de hand van deze gegevens kan er een goede prognose worden gedaan over de herstelduur.

Behandelen

Afhankelijk van de oorzaak en type knieklacht kan er een behandeling worden gestart. Na een intake met één van onze fysiotherapeuten wordt er een persoonlijk behandelplan samengesteld. Hierin zullen fysiotherapeutische oefeningen zitten die uw klachten helpen te verminderen. De behandeling van knieklachten kan bestaan uit één of een combinatie van de onderstaande fysiotherapieën:

U heeft hiervoor geen verwijzing van uw huisarts nodig en kunt bij ons gelijk een afspraak maken!