Nekklachten

Nekklachten kunnen zeer uiteenlopend zijn. Soms is er sprake van een stijve nek, pijn en/of spanning in de nek of een bewegingsbeperking. De nekklachten kunnen zorgen voor hoofdpijn, duizeligheid, klachten in de schouders en/of vermoeidheid (in de armen). De pijn kan ook uitstralen naar het hoofd, de schouders en/of de armen.

Veel voorkomende nekklachten zijn:

• Pijn in de nek
  • Een stijve nek
  • Schouderklachten
  • Duizeligheid
  • Spanning in de nek
  • Pijn bij bewegen van de nek

Oorzaak

De nekklachten kunnen acuut ontstaan of zich over een langere periode ontwikkelen.

Een oorzaak van de klachten kan een slechte houding zijn (bijvoorbeeld een verkeerde zit- of werkhouding), een val, een spier die verrekt of verkrampt is, slijtage (artrose) en/of een beknelde zenuw. Soms is er sprake van een whiplash, bijvoorbeeld na een (auto-)ongeluk. Ook stress kan één van de oorzaken van nekklachten zijn.

Behandelen

Afhankelijk van de type nekklachten, wordt de juiste behandelmethode gekozen. De fysiotherapeut zal op basis van de klachten kijken welke behandeling het beste bij u past. Voorbeelden van behandelingen zijn:

Ook kan de fysiotherapeut oefeningen voor de nek meegeven die u thuis kunt uitvoeren.

12 tips bij nekpijn & nekklachten

Hierbij de 12 tips tegen nekklachten en spierpijn in je nek…

Tip 1: Dynamisch zitten

Als je vaak last hebt van je nek is het beste om dynamisch te zitten; dit houdt in dat je zeer regelmatig je zithouding aanpast. Dynamisch zitten is misschien wel de belangrijkste tip bij nekpijn.

Tip 2: Elk uur benen strekken

Daarnaast zou je elk uur even je benen moeten strekken; bijvoorbeeld door iets te drinken te gaan halen. Deze nekpijn tips zorgt ervoor dat je nekspieren niet verkrampen of verstijven.

Tip 3: Verstelbare rug- & armleuningen

Zorg ervoor dat je op een stoel zit waarvan de rugleuning en armleuningen kunnen bewegen. En dus niet een kruk of houten eetkamerstoel.

Tip 4: Ergonomische stoel

Wat nog beter is, is een ergonomische stoel. Dit is een stoel die volledig aan de maten en karakteristieken van jouw lichaam kan worden aangepast. Een super-efficiënte tip tegen nekpijn dus!

Tip 5: Laptop standaard (“stander”)

Werk niet langer dan twee uur aan een stuk achter een laptop… Of gebruik een laptop-standaard (“stand” of “stander”) om je laptop hoger te zetten en te laten functioneren als desktop.

Tip 6: Losse muis

Gebruik bij voorkeur een losse muis en een los toetsenbord als je altijd een laptop gebruikt; nekpijn en nekklachten komen namelijk vaker voor bij mensen met een laptop!

Tip 7: Micropauzes

Neem elk uur minimaal 5 minuten een (micro-)pauze door op te staan en even iets anders te gaan doen. Dit is een ideale tip om nekpijn en nekklachten te voorkomen.

Tip 8: Rek- & strek-oefeningen

Rek en strek regelmatig je nek en schouders. Dit kan goed als je een tekst leest waarbij je je muis en toetsenbord niet hoeft te gebruiken.

Tip 9: Knieholte niet strak tegen stoel

Zorg dat er meer dan 5cm zit tussen je kuit / knieholte en de stoel waar je op zit. Als je knieholten strak tegen je zitvlak aanduwen, is een optimale, ergonomische zithouding sowieso niet mogelijk.

Tip 10: Bovenrand beeldscherm op ooghoogte

Zorg dat de bovenkant van je beeldscherm op ooghoogte zit en dat je dus niet te ver naar boven of naar beneden moet kijken. Daar krijg je namelijk erg snel nekpijn en/of een stijve nek van.

Tip 11: Rechtop zitten

Zorg dat je goed rechtop zit in je stoel en dus niet onderuit hangt. Nek recht, rug recht en schouders naar achteren. Het is overigens niet erg als je achterover hangt in een stoel die in zijn geheel meebeweegt.

Tip 12: Ergotherapeut inschakelen

Als jij binnen een groot bedrijf werkt, dan is er vast wel een interne of externe ergotherapeut werkzaam. Een ergotherapeut kan je professionele tips bij nekklachten geven en bovendien aanpassingen doorvoeren in je werksituatie om nekpijn in het vervolg te voorkomen.

Ook kun je zelf de ergotherapeut inschakelen.