Wat is rugpijn of lage rugpijn?

Lage rugpijn

In het kort:

• Lage rugpijn komt veel voor en is meestal niet ernstig.
  • Lang staan of zitten en bewegen kan behoorlijk pijn doen.
  • Als je zo gewoon mogelijk blijft bewegen, vergroot je de kans op herstel.
  • Forceer jezelf niet en zorg dat je niet lang in dezelfde houding zit of staat.
  • Je kunt terecht bij een fysiotherapeut voor informatie, advies over verstandig bewegen en specifieke oefeningen voor je rug.

Wat kun je zelf doen?

Onderzoek heeft aangetoond dat het belangrijk is om zo gewoon mogelijk te bewegen als je rugpijn hebt. Het motto is: blijf bewegen, maar forceer niet. Probeer door te gaan met je dagelijkse activiteiten, ook als je pijn hebt, maar zwaar (huishoudelijk) werk, tillen of langdurig in één houding staan of zitten kun je beter een poosje vermijden. Ook is het niet verstandig om veel te doen op dagen dat je weinig pijn hebt en weinig op dagen dat je veel pijn hebt. Probeer langzamerhand je rug weer wat meer te belasten.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Als je lage rugpijn hebt, kun je bij een fysiotherapeut terecht voor informatie, advies en oefeningen gericht op je houding en (de opbouw van) je dagelijkse activiteiten. Ook krijg je informatie en oefeningen voor de problemen die je ervaart bij het bewegen. Bij acute klachten gaat de pijn door de specifieke rugoefeningen niet meteen weg, maar de behandeling kan er wel voor zorgen dat je je beter voelt. Bij chronische en langdurige rugklachten leveren de specifieke oefeningen vaak wel aantoonbaar positieve resultaten op.

Fysiotherapeutische begeleiding is erop gericht dat je in toekomst zelf weet wat je moet doen als je weer rugklachten krijgt. Welke bewegingen zijn dan goed, wat kun je beter (tijdelijk) vermijden? Je fysiotherapeut leert je te leven met je rug.

Meer over lage rugpijn

Wat is lage rugpijn?

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Het komt veel voor: vier van de vijf mensen hebben er weleens last van. Waardoor de pijn veroorzaakt wordt, is vaak moeilijk te achterhalen. Bij de meeste mensen heeft lage rugpijn te maken met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Die zijn dan – simpel gezegd – tijdelijk ‘uit vorm’. Zelfs bij erge pijn is er meestal geen sprake van een ziekte of blijvende schade.

De klachten van lage rugpijn

Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onderin hun rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan behoorlijk pijn doen. Bij sommige mensen is de rugpijn eenmalig, anderen hebben geregeld klachten.

De behandeling van lage rugpijn

In de meeste gevallen wordt rugpijn niet veroorzaakt door een ernstige ziekte en gaat het vanzelf weer over. Een geruststellende gedachte, maar dat neemt niet weg dat pijn in je rug heel lastig en vervelend kan zijn. Een wondermiddel tegen rugpijn bestaat niet, maar het helpt wel om te blijven bewegen. Hoe je met rugpijn op een verantwoorde manier kunt bewegen, lees je onder ‘Wat je zelf kunt doen’ en ‘Wat fysiotherapie kan doen’. Bij een acute aanval van rugpijn kun je in overleg met je huisarts eventueel een pijnstiller nemen. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon even niet anders. Probeer dan niet langer dan een dag of twee in bed te blijven, anders wordt je rug stijf en raken je spieren ontwend aan beweging.

Tips om rugpijn te voorkomen of verzachten

• Tillen
    Til en draag dingen dicht tegen je lichaam aan. Als je iets wilt optillen, buk dan niet voorover. Het is beter om door je knieën te zakken. Heb je iets zwaars in je handen? Draai dan niet tegelijkertijd met je rug.
  • Zitten en staan
    Gebruik een stoel die goede steun biedt aan je onderrug. Controleer of bureaus en tafels een comfortabele hoogte hebben. Moet je lang achter elkaar zitten of staan? Wissel dan regelmatig van houding.
  • In conditie blijven
    Zorg dat je in conditie blijft. Zo verklein je de kans dat de rugpijn weer terugkomt. Wandelen, zwemmen, fietsen: het maakt niet uit wat je doet. Als je maar beweegt.
  • Ontspannen
    Stress zorgt voor een gespannen houding. Dit vergroot de kans op rugpijn. Probeer te ontspannen.
  • Gezond leven
    Overgewicht en roken zijn risicofactoren voor rugpijn.
  • Kijk ook een op onze speciale site over rugpijn. Klik hier.

Wilt u nog meer weten b.v. over  rugpijn door uw nieren?

Onze nieren zitten in de onderrug en zijn de belangrijkste filter in ons lichaam. Zij filteren als primaire functie ons bloed waardoor afvalstoffen en vocht het lichaam verlaten. Het kan zijn dat de nieren rugklachten en rugpijn veroorzaken en dat deze pijn lang aanhoudt.

Wanneer u denkt dat u rugpijn of rugklachten door uw nieren heeft, is het belangrijk de oorzaak te achterhalen, zodat uw klachten deskundig behandeld kunnen worden. Twijfelt u over uw klachten? Neem dan contact op met uw huisarts of met ons.

Oorzaak van rugklachten / rugpijn

Bij maar ongeveer 1-5% van de mensen met rugklachten kan een specifieke oorzaak worden gevonden. In de overige gevallen blijft deze onduidelijk, we spreken dan van aspecifieke rugpijn.

Specifieke rugpijn

In deze categorie vallen rugklachten die veroorzaakt worden door een aantoonbare onderliggende aandoening. Er kan bijvoorbeeld schade zijn aan de wervelkolom (ruggengraat), de zenuwen die langs de wervelkolom lopen of de spieren van de rug.

Een voorbeeld uit deze categorie is een hernia. Bij een hernia worden de zenuwen die langs de wervelkolom lopen verdrukt door het uitstulpen van een tussenwervelschijf. Wanneer een wervel ingezakt of gebroken is, zoals dat gebeurt bij osteoporose (broze botten), kan dit ook leiden tot rugpijn. Daarnaast kan de ziekte van Bechterew (een vorm van reuma), een tumor of een ontsteking van de wervels en artrose (gewrichtsslijtage) voor rugpijn zorgen. Tot slot kan de pijn ook afkomstig zijn vanuit een orgaan, zoals de alvleesklier, de nieren of de maag.

Aspecifieke rugpijn

Bij verreweg de meeste mensen met rugpijn kan geen duidelijke oorzaak worden gevonden. We spreken dan van aspecifieke rugpijn. Met name de onderrug is vaak aangedaan, dit wordt ook wel lage rugpijn, lumbago of spit genoemd. Factoren die een rol spelen bij het ontstaan van deze vorm van rugpijn zijn:

• Verkeerde lichaamshouding.
  • Je rug vaak of lang moeten inspannen.
  • Te snel of op een verkeerde manier tillen.
  • Overgewicht.
  • Stress.
  • Veel autorijden.
  • Zwangerschap.

Symptomen van rugklachten

De symptomen van rugklachten hangen samen met de oorzaak. De pijn kan in de bovenrug zitten en eventueel uitstralen naar je nek of naar je armen. Daarnaast kan de pijn tussen de schouderbladen het ergst zijn of vooral in het midden van de rug zitten. Pijn in de onderrug kan overal tussen je onderste ribben en je stuitje zitten. De pijn kan ook uitstralen naar je zij, billen, bovenbenen, onderbenen en voeten.

Zoals de locatie van de pijn per persoon kan verschillen, zo kan ook de ernst van de pijn enorm variëren, ook weer afhankelijk van de onderliggende oorzaak. Sommige mensen klagen over een doffe zeurende pijn die langzaam erger wordt, terwijl anderen last hebben van een ondraaglijke pijn waarmee ze haast niet meer kunnen bewegen.

Waarom deze pagina

Deze pagina is geschreven om u te helpen goed met uw rug om te gaan nu u pijn in de onderrug ervaart.

De meeste mensen die lage rugklachten krijgen worden vanzelf weer beter. Recent onderzoek heeft aangetoond dat 90% van alle mensen die rugklachten krijgt binnen 6 weken volledig herstellen. Het is echter belangrijk dat u de juiste adviezen in acht neemt zodat het herstel zo snel en ‘comfortabel’ mogelijk verloopt. En, als u bent herstelt kunt u het risico op een herhaling van klachten beperken.

Wat betekent lage rugpijn: is een mix aan mogelijke symptomen waarin pijn in de rug (vaak, maar niet altijd) op de voorgrond staat. Deze pijn straalt uit in de heup, het been en zelfs in de voet.

Eenvoudige lage rugpijn: wordt gebruikt om de meest voorkomende pijn in de onderrug aan te duiden, afkomstig van de spieren, banden en/of de gewrichten. Klachten als gevolg hiervan zijn qua ernst afhankelijk van de hoeveelheid lichamelijke activiteit.

Acute lage rugklachten: pijn die minder dan 7 dagen aanwezig is.

Wat is er aan de hand met mijn rug?

Circa 80% van alle mensen in westerse landen krijgt gedurende hun leven te doen met een episode van lage rugpijn. Dit wordt meestal veroorzaakt door lichamelijke overbelasting, irritatie en/of eenvoudige ontstekingsreacties in de banden en gewrichten in de rug. Meestal houdt dit verband met een enkelvoudige verkeerde actie (bijvoorbeeld het tillen van een te zwaar gewicht onder een verkeerde lichaamshouding) of door herhaalde kleine traumata (bijvoorbeeld een verkeerde zithouding bij beeldscherm werkzaamheden).

De oorzaak van lage rugpijn zal doorgaans door de huisarts en/of de fysiotherapeut gesteld worden. Zij zijn middels eenvoudig orthopedisch en/of neurologisch onderzoek in staat vast te stellen of het al dan niet gaat om een ernstige aandoening. Bij goed een onderzoek is het niet waarschijnlijk dat de bevindingen door de huisarts of fysiotherapeut door röntgenonderzoek bevestigd moeten worden. Dit is eventueel pas zinvol als pijn langer dan 6 weken duurt en niet minder wordt.

Wat moet ik doen met mijn rugpijn?

Onderzoek toont aan dat langdurige bedrust meer kwaad dan goed doet. Vermijd derhalve liggen in bed, tenzij op dringend advies van uw dokter of uw fysiotherapeut. Wanneer u bedrust wordt aangeraden dan geldt dit advies voor uiterlijk 3 dagen.

• Zorg dat u regelmatige kleine stukjes loopt, hiermee onderhoudt u een goede doorbloeding van uw rug en voorkomt u tevens dat u stijf c.q. immobiel worden.
  • Vermijd vooroverbukken! Wanneer u toch iets van de grond moet oprapen probeer dit dan met een holle rug te doen en zo diep goed mogelijk in de heupen en knieën te buigen.
  • Probeer zo min mogelijk te zitten. Als u moet, kies dan een stevige rechte stoel en heb een zogenaamde lumbale rol – gemaakt van een opgevouwen handdoek – in de onderrug. Wanneer u opstaat schuif dan eerst zoveel mogelijk naar voren voordat u iets vooroverbuigt. Vermijd zachte stoelen en lage dikke kussens.
  • Wanneer u voelt dat u rust nodig heeft is het beter dat u op de grond gaat liggen dan gaat zitten. Dit neemt namelijk de druk van uw lendewervels. Probeer een van de onderstaande houdingen:
  • Laat het tillen van gewicht in de acute fase van rugpijn achterwege. Zelfs lichte voorwerpen kunnen te veel druk op de wervels geven. Vraag hulp aan anderen bij het verplaatsen van voorwerpen.
  • Vermijd met rechtop zitten in bed en het zitten in bad.
  • Probeer zo min mogelijk auto te rijden. En, als het moet, zorg dan dat de zetel in een rechte positie staat en maak gebruik van een lumbale rol.
  • Wanneer u moet niesen of hoesten ga dan staan en leun met u rug iets achterover met uw handen in de lenden. Vermijd zitten of vooroverbukken bij het hoesten.

Het is belangrijk dat u een comfortabele positie vindt waarin u goed kan slapen, zodat uw rug tot rust kan laten komen. Vermoeidheid zal uw pijnervaring namelijk doen toenemen. Gebruik slechts een dun kussen en vermijd slapen in een opgerolde houding. Bij het opstaan uit bed buigt u de benen en rolt u op de zijde. Steek vervolgens de onderbenen over de bedrand en gebruik uw armen om zich overeind te duwen.

Als u aan het arbeidsproces deelneemt, keer dan zo snel mogelijk weer terug naar uw werkplek. Hoe langer u thuis blijft hoe moeilijker het wordt om uiteindelijk weer terug te keren naar het werk. Uw huisarts en/ of fysiotherapeut zullen u gezamenlijk helpen om een juist moment voor uw rentree te bepalen.

Als je last hebt van rugklachten is het zeer raadzaam om je huisarts te raadplegen, met name als de pijn zeer hevig is, al langer dan zes weken bestaat, tintelingen of een doof gevoel geeft of uitstraalt naar andere plekken.

meer informatie