Het sacro-iliacale (SI) gewricht

Dysfunctie van het sacro-iliacale (SI) gewricht is een aandoening aan de onderrug/bekken, die het resultaat kan zijn van stijfheid (hypomobiliteit) of slapheid (hypermobiliteit) van de SI-gewrichten in het bekken. De aandoening treft zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden, maar komt vaker voor bij vrouwen. Symptomen doen zich over het algemeen aan één kant van het lichaam voor en treffen 10% tot 25% van alle patiënten met klachten van onderrugpijn. Fysiotherapeuten ontwerpen, op basis van de specifieke oorzaak van iemands aandoening en behandeldoelen, persoonlijke behandelprogramma’s om dysfunctie van het SI-gewricht aan te pakken. Fysiotherapie de Hampoort kan u op verschillende manieren helpen bij klachten aan het SI-gewricht.

Wat is dysfunctie van het SI-gewricht?

Het sacro-iliacale gewricht is een gewricht tussen het heiligbeen (sacrum) en een bekkenhelft (ilium). Normalerwijs werken de twee delen van het sacro-iliacale gewricht samen. Als één deel stijf wordt, bewegen ze niet samen en dit leidt tot pijn of spierstijfheid in het gebied. De pijn wordt vaak erger bij het lopen en buigen. Het komt ook voor dat één kant ook te los (slap) wordt, met dysfunctie van het SI-gewricht als resultaat. Dit kan zich tijdens de menstruele cyclus of zwangerschap voordoen als gevolg van hormonale veranderingen, waardoor de gewrichtsbanden slapper worden. Dysfunctie van het SI-gewricht kan zich voordoen bij letsel, zoals wanneer iemand valt en op één kant van het lichaam landt en de positie van het gewricht verandert, of wanneer een sporter teveel traint. Spieronevenwichtigheden en heupproblemen, zoals hypermobiliteit of dysplasie kunnen ook tot dysfunctie van het SI-gewricht leiden. Sacro-iliacale pijn is ook verwant aan sommige soorten artritis, zoals de ziekte van Bechterew, een ontstekingsproces dat meestal de onderrug treft en kan leiden tot samensmelting van de ruggenwervels.